۶۰*۴۶۸: top
۶۰*۴۶۸: top
۶۰*۴۶۸: top

آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری؛ زیارتی و سیاحتی کشور

آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری؛ زیارتی و سیاحتی کشور که در سال ۱۳۸۰ و به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیات دولت رسید، به شرح زیر است:

ماده ۱) دفترهای خدمات موضوع این آیین نامه عبارتند از:

الف- دفتر خدمات مسافرتی که در زمینه تنظیم برنامه های مسافرتی، فروش بلیط مسافرت، ذخیره مکان و هرگونه اقدام دیگر مربوط به خدمات ترابری مسافر به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رعایت قوانین و مقررات ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می کند.

ب- دفتر خدمات سیاحتی- جهانگردی که در زمینه اخذ روادید، تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی، ذخیره مکان و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با رعایت قوانین و مقررات ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می کند.

پ – دفتر خدمات زیارتی که در زمینه ثبت نام، تنظیم و انجام مسافرت های زیارتی به داخل وخارج از کشور، ذخیره مکان و هرگونه خدمات زیارتی با رعایت قوانین و مقررات حج و زیارت فعالیت می کند.

ماده ۲) هر شخص حقیق یا حقوقی در صورتیکه بخواهد به انجام خدمات موضوع بند (الف) ماده یک این آیین نامه بپردازد باید مجوز مربوط را از وزارت راه و ترابری اخذ نماید و هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد انجام خدمات موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده یک آیین نامه را دارد باید مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب نماید.

تبصره) صدور کلیه مجوز های موضوع این ماده برای یک شخص نیز بلامانع است.

ماده ۳) کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت های مسافرتی، سیاحتی- جهانگردی و زیارتی می نمایند موظفند حسب مورد مجوز های لازم را مطابق مواد این آیین نامه از مرجع مربوط اخذ نمایند. درغیر این صورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط از فعالیت آنان ممانعت به عمل آورده و متخلفان را به محاکم دادگستری دلالت می نماید.

ماده ۴) مجوز تاسیس دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی-جهانگردی و زیارتی- که ازاین پس دفتر نامیده می شود – با شرایط زیر به تشخیص مرجع صدور مجوز برای متقاضیان حقیقی یا حقوقی صادر می شود:

الف – ضوابط کلی:

۱- ارایه محل مناسب برای دفترکار
۲- معرفی مدیرفنی
۳- ارایه نام و نشان دفتر
۴- سپردن تضمین

ب – شرایط اشخاص حقوقی:

۱- تابعیت ایران
۲- ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت های موضوع این آیین نامه

پ – شرایط اشخاص حقیقی:

۱– تابعیت ایران
۲- متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
۳- عدم اعتیاد به موادمخدر بنا به تایید مراجع ذی صلاح
۴- ارایه گواهی عدم سو پیشینه کیفری
۵- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
۶- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
۷- نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد
۸- داشتن حداقل ۲۵سال سن
۹- داشتن حداقل ۳سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیت شغلی

تبصره) مجوز تاسیس و فعالیت دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر می شود.

ماده ۵) وزارتخانه های فرهنگ و ارشاداسلامی و راه و ترابری حسب مورد نظر مراجع ذی صلاح را در خصوص صلاحیت داوطلبان کسب می نمایند.

تبصره)دستگاه های مورد استعلام موظفند پاسخ نظرخواهی موضوع این ماده را حداکثر تا پانزده روز اعلام نمایند و عدم پاسخگویی در مدت یادشده به عنوان موافقت آن دستگاه تلقی می شود.

ماده ۶) جانبازان بیش از ۲۵% با داشتن توانایی جسمی و آزادگان و رزمندگان جنگ تحمیلی با بیش از دوسال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و خانواده های شاهد با معرفی مرجع مربوط و داوطلبان بومی و فارغ التحصیلان دانشکده های ایرانگردی و جهانگردی و رشته های مرتبط باداشتن شرایط کامل این آیین نامه ازنظر نوبت اعطای مجوز تاسیس دفتر اولویت دارند.

ماده ۷) متقاضیان تاسیس دفتر باید محلی را با شرایط زیر جهت انجام فعالیت خود به تشخیص مرجع صدور مجوز دارا باشند:

الف – مساحت دفتر ۴۰ الی ۷۰ متر مربه (باتوجه به میزان تقاضا و موقعیت به تشخیص مرجع صدور مجوز)
ب- کاربری تجاری یا اداری محل دفتر
پ – ارایه مدرک معتبر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر

ماده ۸) متقاضیان تاسیس دفتر باید یک نفر را به عنوان مدیر فنی یه مراجع مربوط حسب مورد معرفی نمایند. مدیرفنی ضمن دارا بودن شرایط بند(پ) ماده(۴) این آیین نامه باید دارای شرایط زیر باشد:

۱ – آشنایی کامل به یکی از زبانهای خارجی ترجیحا انگلیسی و در مورد متقاضیان بند(پ) ماده یک ترجیحا عربی
۲ – ارایه گواهینامه فارغ التحصیلی از آموزشگاه ها و مراکز آموزش عالی و مدارس حرفه ای خدمات مسافرتی و سیاحتی – جهانگردی یا مراکز آموزشی وزارتخانه های مرتبط

تبصره) فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیرفنی منوط به دارابودن پروانه معتبر اشتغال و تایید صلاحیت فنی آنها به وسیله مرجع صادرکننده مجوز است.

ماده ۹) دارندگان مجوز یا مدیران عامل اشخاص حقوقی در صورت دارابودن شرایط ماده (۸) این آیین نامه می توانند به عنوان مدیرفنی همان دفتر تعیین شوند.

تبصره) مدیرفنی در هرحال نمی تواند مدیرفنی بیش از یک دفتر باشد و موظف است تمام وقت در محل دفتر حاضر باشد.

ماده ۱۰) متقاضی مجوز تاسیس دفتر مکلف است تضمین معتبر به میزان حداقل پنجاه میلیون ریال برای هر مجوز به مرجع صدور مجوز به عنوان حسن انجام کار و تضمین تعهد تسلیم نماید.

تبصره) مبلغ تضمین هر دو سال یک بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانک مرکزی ایران توسط مرجع صدور مجوز قابل افزایش است.

ماده ۱۱) تضمین سپرده شده در صورت عدم ایفای تعهدات به تشخیص مرجع صدور مجوز قابل استیفا می باشد. درصورتی که تمام یا قسمتی از تضمین مورد استفاده قرارگیرد مرجع مربوط مراتب را به وسیله نامه به نشانی دارنده مجوز اعلام می کند و دارنده مجوز مکلف است حداکثر تا یک ماه از تاریخ اعلام تضمین رابه میزان مقرر تکمیل نماید.

تبصره) عدم اجرای دستور تکمیل تضمین بدون عذر موجه بنا به تشخیص مرجع صدور مجوز ,منجر به تعلیق مجوز فعالیت دفتر می شود.

ماده ۱۲) درصورتی که صاحب مجوز انصراف خود را از ادامه فعالیت به وسیله نامه سفارشی یا ثبت در دبیرخانه مرجع صادرکننده مجوز یا اظهارنامه رسمی اعلام کند. و تسویه حساب های لازم انجام پذیرد یا فعالیت یاد شده تعطیل شده باشد تضمین سپرده شده آزاد می شود.

ماده ۱۳) متقاضی باید نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور مجوز اعلام کند تا پس از تایید مورد استفاده قرار دهد. تغییر نام و نشان بدون تاید مرجع صدور مجوز ممنوع است.

تبصره) نام و نشان باید دارای مفهوم متناسب با فعالیت دفتر بوده و از نام های غیرفارسی و غیر متعارف نباشد.

ماده ۱۴) پس از صدور موافقت اولیه مجوز دفتر توسط مرجع ذی ربط و احراز شرایط بندهای (الف) و (ب) ماده(۴) این آیین نامه و ابلاغ آن، متقاضی موظف است طی سه ماه نسبت به معرفی مکان، نام، نشان، مدیرفنی دارای شرایط و ارایه تضمین به مرجع یادشده اقدام نماید در غیر این صورت موافقت صادرشده بی اثر است.

ماده ۱۵) وزارت خانه های فرهنگ و ارشاداسلامی و راه و ترابری موظفند پس از دریافت مدارک مندرج در ماده (۴) حداکثر تا یک ماه نتیجه بررسی خود را به متقاضی اعلام نمایند.

ماده ۱۶) تغییر محل دفتر بدون موافقت مرجع صادرکننده مجوز ممنوع است و تخلف از این ماده موجب تعطیل دفتر جدید و تعلیق مجوز تا کسب موافقت از مرجع یادشده می شود.

 ماده ۱۷) دفتر مجاز نیست به فعالیتی که مغایر با موضوع فعالیتش بوده یاسنخیتی با آن نداشته باشد بپردازد.

ماده ۱۸) درم واردی که پروانه لغو شود دارنده پروانه باید ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی لغو مجوز را به وسیله پست سفارشی یا حضور به مرجع صدور مجوز مسترد نماید.

ماده ۱۹) دفتر موظف است در زمان تعلیق از قبول تعهدهای جدید خودداری نماید و طبق دستور العمل های مراجع ذیربط به تعهدات قبلی عمل نماید .در صورت عدم رعایت مراتب بالا, مجوز دفتر به تشخیص مرجع صدور مجوز لغو می شود.

ماده ۲۰) دارندگان مجوز مکلفند موارد زیر را رعایت نمایند:

الف شخص حقوقی دارنده مجوز مکلف اسست هرگونه تغییر در امور مربوط به مدیریت، شرکا، سهامداران، نام، نشان و اقامتگاه شرکت را به اطلاع مرجع صدورمجوز برساند در غیر این صورت مجوز فعالیت او به تشخیص مرجع صادرکننده از یک تا سه ماه معلق می شود.

ب هرگاه دفتر پس ازاخذ مجوز بیش از شش ماه بدون عذر موجه شروع به کار ننماید یا سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل باشد یا به مدت یک سال هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد به تشخیص مرجع صادر کننده مجوز فعالیتش لغو می شود.

ت دفتر موظف است اطلاعات مورد درخواست و گزارش عملکرد فعالیت خود را در مدتی که مراجع مربوط تعیین میکنند ارایه دهد. درغیر این صورت به تشخیص مرجع صدور مجوز برای مرتبه اول مجوز دفتر تاه ماه تعلیق می شود و چناچه پس از پایان مدت تعلیق مدارک یادشده را ارایه ننماید مجوز دفتر لغومی شود.

ث – دفتر موظف است نام، نشان، نشانی کامل، شماره تلفن ها و نمابر و نوع فعالیت خود را در سر برگ نامه ها به زبان فارسی و یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسه یا عربی درج نماید . همچنین در صورت ارایه شماره مجوز از سوی مرجع صدور مجوز موظف به درج آن درتابلو، سربرگ و مکاتبات خود است.

ج – مدیرعامل اشخاص حقوقی و دارنده مجوز در مورد اشخاص حقیقی پاسخگوی مرجع صدور مجوز و مسئول رعایت قوانین و مقررات مرتبط هستند.

ماده۲۱) انتقال مجوز دفتر پس از موافقت مرجع صدور مجوز و احراز شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

ماده ۲۲) درصورتی که شخص حقیقی صاحب مجوز تمام یا یکی از شرایط مقرر در آیین نامه را بنا به تشخیص مرجع صدور مجوز از دست بدهد مجوز وی تا شش ماه معلق می شود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر را فراهم ننماید مجوز لغو میشود.

ماده ۲۳) در صورتی که شخص حقیقی صاحب مجوز فوت نماید یا محجور شود ورثه متوفی یا قیم شخص محجور باید حداکثر تا شش ماه شخص دارای شرایطی را معرفی کنند در غیر این صورت مجوز دفتر لغو می شود در این مدت مدیرفنی مسئولیت دارنده مجوز را برعهده دارد.

ماده۲۴) انحلال قهری یا ارادی یا بطلان شخص حقوقی دارنده مجوز موجب لغو مجوز فعالیت می شود؛ مگر اینکه تا شش ماه با رعایت شرایط مقرر قانونی نسبت به انتقال شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور مجوز را اخذنماید.

تبصره) در مدت انحلال قهری یا ارادی اشخاص حقوقی صاحب مجوز مدیر تصفیه موظف است تا شش ماه نسبت به انتقال مجوز به شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور مجوز را اخذنماید.

ماده ۲۵) در صورتی که در مورد شخص حقیقی مدیرفنی و در مورد شخص حقوقی مدیرعامل یا مدیر فنی فوت نماید یا تغییر کند یا محجور شود یا هر یک از شرایط مندرج در این آیین نامه را از دست بدهد به تشخیص مرجع صدور مجوز دارنده مجوز در شخص حقیقی و هیات مدیره در شخص حقوقی موظف است مراتب را تا ده روز به صورت کتبی به مرجع صدور مجوز اعلام نماید و تا سه ماه شخص دیگری را که دارای شرایط مقرر در این آیین نامه باشد به جای مدیر سابق تعیین و به مرجع صدور مجوز معرفی نماید؛ در غیر این صورت مجوز دفتر لغو می شود.

ماده ۲۶) هریک از دفترهایی که ارکان تشکیلات و مجوز آنها با این آیین نامه مطابقت ندارد موظفند حداکثر تا شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه وضعیت خود را با مفاد ان تطبیق دهند.

ماده ۲۷) دفترنباید از عنوانی غیر از عنوان دفتر خدمات مسافرتی، سیاحتی-جهانگردی و زیارتی مانند آژانس و بنگاه استفاده نماید.

ماده ۲۸) اعتبار مجوز صادرشده یک سال است و دارنده  موظف است یک ماه قبل از انقضای مدت نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

ماده۲۹) ایجاد نمایندگی یا شعبه توسط شخص حقوقی دارنده مجوز با رعایت این آیین نامه و تصویب مرجع صدور مجوز بلا مانع است.

ماده ۳۰) کلیه دفترها موظف به رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل و خط مشی های ابلاغ شده توسط مراجع صدور مجوز هستند.

ماده ۳۱) نظارت بر فعالیت دفتر از جهت کیفیت، سطح کارایی و رعایت قوانین و مقررات حسب مورد بر عهده وزارتخانه های فرهنگ و ارشاداسلامی و راه وترابری است و در صورت مشاهده تخلف از مفاد این آیین نامه و سایر مقررات مربوط مرجع صدور مجوز حسب مورد علاوه بر اعمال مجازات های مقرر در این آیین نامه به شرح زیر عمل می کند:

الف –تذکر کتبی
ب – اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال
پ – تعلیق موقت از یک ماه تا سه ماه

تبصره۱) مرجع صدور مجوز در صورت صلاحدید جهت ادای توضیح از دارنده مجوز یا مدیرعامل یا مدیرفنی یا کارشناسان صلاحیتدار دعوت می کند و اتخاذ تصمیم در مورد تخلفات با مرجع یادشده است.

تبصره۲) تعلیق یا لغو مجوز دفتر در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار درج می شود.

تبصره۳) درصورتی که تخلف دفتر واجد وصف مجرمانه باشد پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارسال می شود.

تبصره۴) درصورتی که در خصوص نحوه فعالیت دفتر شکایت یا اعلام تخلفی ازسوی اشخاص ذی ربط با دلایل مستدل ارایه شود مرجع صادرکننده مجوز موظف است مورد را بررسی و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.

ماده۳۲) نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی ذیربط مکلفند به تقاضای مرجع صدور مجوز از ادامه فعالیت دفترهایی که متخلف شناخته شده و به تعلیق یالغو محکوم شده اند جلوگیری به عمل آورد.

ماده۳۳) مراجع صدور مجوز بابت صدور یا تمدید مجوز های موضوع این آیین نامه وجوهی را که مطابق تبصره (۴) ماده(۷) اصلاحی قانون توسعه صنعت ایرانگردی وجهانگردی –مصوب۱۳۷۵- توسط شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی معین می شود دریافت و مطابق تبصره (۵)ماده یادشده عمل می نمایند.

ماده۳۴) وزرارتخانه های راه و ترابری و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند پس ازصدور مجوز یاتعلیق یا لغو آن موضوع را به اطلاع یکدیگر برسانند.

نوشته های پیشنهادی

ADS_728*90
ADS_728*90
ADS_728*90

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ADS_728*90
ADS_728*90
ADS_728*90